Er was een tijdje een radiostilte vanuit mij, maar dat was niet zonder reden! De afgelopen maand ben ik bezig geweest om met CareAbout live te gaan. Hoe dit binnen één maand is gelukt, lees je hier. Mijn droom om met CareAbout de kwaliteit van de zorg te verbeteren door patiënt en zorgprofessional dichter bij elkaar te brengen, ging daadwerkelijk in vervulling. Goede communicatie voor goede zorg, dat is waar CareAbout voor gaat.   

De bron van CareAbout
Als masterstudent geneeskunde merkte ik in de praktijk dat er in de communicatie tussen de patiënt en de zorgprofessional steeds minder tijd en aandacht was voor de patiënt door de toenemende drukte. Een roodgloeiende lijn, drukke piekmomenten, een verstorende telefoon en ook nog vele andere werkzaamheden, maakt goede communicatie voor de zorgprofessional onhaalbaar. En laten we de patiënt niet vergeten die lang in de wacht staat, geërgerd raakt door de ontoereikende openingstijden van de praktijk en, wanneer hij of zij iemand te spreken krijgt, onpersoonlijk en vlugge communicatie krijgt. Tijd en aandacht in de communicatie zorgt voor een tevreden patiënt wat de kwaliteit van de zorg enorm ten goede komt. Goede communicatie is dus essentieel voor goede zorg en dat weet iedere professional. Maar waarom schieten we juist daarin te kort, op het moment dat het druk wordt?

Met deze gedachtegang heb ik in het najaar van 2017 CareAbout opgericht. Als we de zorg willen verbeteren, moeten we weer beginnen met dat wat altijd centraal staat: patiëntgerichte zorg. Goede communicatie is niet alleen belangrijk tijdens het consult of aan de balie, maar juist ook daarvòòr en daarna.

De eerste maanden van CareAbout
Ik was naast mijn Geneeskundemaster in Utrecht inmiddels ook begonnen met de master Bedrijfskunde in Nijmegen aan de Radboud Universiteit. In het najaar van 2017 was ik nog bezig met vakken van Bedrijfskunde en dus kon ik deze periode goed gebruiken om de fundering van CareAbout te leggen. Het uitwerken van de ideeën, het oprichten van de website en het creëren van onze dienstverlening stond deze periode centraal. Richting oud&nieuw werd het steeds concreter en werd het tijd voor de eerste afspraken buiten de deur. Uit de comfortzone van kantoor en de weg op. Dat was het devies.

Afspraken en kilometers 
De eerste paar afspraken stonden gepland en het was zover: op een koude donderdagmorgen liep ik mijn eerste afspraak binnen. Natuurlijk geloof je in je eigen idee, maar wie zegt dat anderen dat ook doen? En als ze het al doen, hoezo zouden ze dat dan met CareAbout willen oppakken?

Nu ik hier enkele maanden later op terugkijk, moet ik eigenlijk best wel lachen. De gesprekken gingen goed en de eerste mogelijke opdrachtgevers waren enthousiast. Die zijn binnen dacht ik. Wederom een misvatting. Inmiddels was het half januari en zaten alle feestdagen erop en was het nu toch wel echt tijd om CareAbout live te brengen met haar eerste klant. En dat gebeurde! De eerste opdrachtgever wilde een start gaan maken met CareAbout. En het liefste zo snel mogelijk. Tuurlijk kon dat!

Het plan van aanpak
De volgende morgen realiseerde ik mij wat er aankomende maand moest gaan gebeuren:

  • Drie tentamens maken van Bedrijfskunde;
  • Samenwerkingsovereenkomsten en Algemene Voorwaarden opstellen;
  • Het technische systeem inregelen en het ontwikkelen van scripts;
  • Medewerkers recruiten, opleiden en inwerken;
  • En nog veel meer …

Alles moest samenkomen op 1 deadline: 5 maart 2018. Dat betekende dat alles tegelijkertijd opgestart moest worden èn afgerond moest zijn. Een plan van aanpak was dus gewenst.  Allereerst moesten die drie tentamens maar gehaald worden en gelukkig is dat gelukt met goede resultaten. Dat gaf de mogelijkheid om door te pakken met CareAbout.

De uitvoering
Via mijn netwerk begon ik mensen te benaderen met de vraag of ze in het team van CareAbout wilden komen werken. Snel volgden de eerste gesprekken en had ik ineens een team van 5 toppers verzameld. Daarmee moest het gaan gebeuren. Ondertussen werd het tijd voor besluiten over systemen en technieken die we nodig hadden. Technisch kon ik meestal nog wel redelijk meekomen, maar het voelde de afgelopen maand alsof ik 20 jaar had stilgestaan. Nieuwe termen en kreten vlogen mij om de oren en aan mij de taak om daar een gegronde beslissing over te nemen. Ondanks dat het wat nachtelijke uurtjes heeft gekost om mij in te lezen, is het wel gelukt. Met genoeg energie en motivatie, lukt het altijd!

Team. Check. Systeem. Check. Een verhuizing. Uh? Ja, er kwam een grotere kamer vrij in ons huis en ik kon van 7 m2 naar 17. Dat wil je natuurlijk niet laten liggen, maar kwam toch net niet helemaal lekker uit. Met hulp van mijn broertje en vader is het gelukt om snel over te gaan en weer de focus te hebben voor CareAbout. De laatste fase brak nu aan: klaarmaken om live te gaan.

Scholing en training en het ontwikkelen van scripts
Omdat we met CareAbout de beste communicatie willen leveren voor goede zorg, is de juiste training van ons team van cruciaal belang. Samen met Apotheker Iris van Talent&Care ontwikkelden we een scholingsprogramma, zodat het team optimaal aan de slag kon. Als allerlaatst moesten de scripts ontwikkeld worden. Bij CareAbout gebruiken we scripts met als doel de kwaliteit en volledigheid in de communicatie te waarborgen. De kwaliteit binnen CareAbout was nu gezet. Op naar live!

Live
Daar was dan het grote moment: maandag 5 maart ging CareAbout live. Spannend was het wel, dat zal ik niet ontkennen. Het was een drukke maand, maar wanneer het dan lukt, is de voldoening ook daar. We zijn nu al een kleine twee weken bezig en het is ontzettend gaaf om te zien wat bereiken in deze korte periode. Om elke dag weer de zorg kwalitatief te verbeteren en tevreden patiënten te hebben, zorgt ervoor dat mijn droom werkelijkheid wordt. Natuurlijk zijn we er nog lang niet en zullen we door blijven gaan. We blijven bezig met het ontwikkelen van nieuwe diensten om de zorg te verbeteren. Blijf ons volgen en we houden je up-to-date!