Hoe behoud je jouw goede voornemens? Wij geven 6 tips!

Auto’s krabben, de boom optuigen en foute kerstfilms kijken met een kop warme chocomel. Het einde van het jaar is in zicht! En dat betekent dat het tijd is. Tijd om pen en papier erbij te pakken en goede voornemens voor komend jaar op te schrijven. In januari leven op salades, geen ongezonde dingen eten en vijf keer per week naar de sportschool? Dat is verleden tijd. Althans, als je graag je voornemens vol wil houden. Wist je dat het gemiddeld 3 maanden duurt voordat je een gewoonte aanleert? Niet voor niets dat in 92% van de gevallen mensen hun goede voornemens niet volhouden. Maar wil jij het aankomend jaar wél anders doen? Lees dan hoe je jouw goede voornemens opstelt en volhoudt!

Wist je dat goede voornemens al 4000 jaar oud zijn? Niet voor niets dat het een nieuwjaarstraditie is. Toch blijkt in bijna alle gevallen dat je goede voornemens niet volhoudt. We beginnen de eerste weken van het nieuwe jaar vaak fanatiek, maar gedurende de weken neemt het enthousiasme af. Dit komt omdat onze goede voornemens vaak te ambitieus en groot zijn. Nooit meer snoepen? Dat wordt erg lastig. Maar minder snoepen? Dat is realistisch. Ook voor je eigen ontwikkeling is het belangrijk realistische en dus haalbare doelen te stellen. Niets leuker dan een doel uiteindelijk ook echt halen, toch? 

Hieronder krijg je 6 tips om je goede voornemens op te stellen én te behouden: 

  1. Stel realistische voornemens op. Als je op dit moment niet sport, dwing jezelf dan niet om vanaf januari 5 keer per week naar de sportschool te gaan. Start met 1 dag per week, dat is al een mooi doel.

  2. Bedenk je goed waarom je een bepaald voornemen hebt. Als je het voor jezelf doet, is het makkelijker vol te houden.

  3. Stel je voornemens positief op. Dus niet: ik moet trainingen volgen, maar: ik wil graag trainingen volgen om mezelf te ontwikkelen.

  4. Vertel je omgeving over je goede voornemens. Zij kunnen je daarin steunen en het geeft je een extra zetje om je eraan te houden.

  5. En nog leuker: stel je goede voornemens samen met iemand op.

  6. Beloon jezelf ook als iets wél lukt en wees niet te streng als het een keer niet lukt. Je bent ook maar een mens ;). 

 

Welke goede voornemens heb jij? Ons voornemen is om dit jaar extra aandacht te hebben voor onze zorgverleners, zodat zij gelukkig zijn op het werk en met zichzelf. Laat maar komen, die 2023!

Wil je meer lezen over een gezonde leefstijl naast een druk leven? Lees dan onze laatste blog. 

Over de auteur Lizzy van der Loo

Gerelateerde berichten