Net afgestudeerd als doktersassistent of op zoek naar een nieuwe baan? Dikke kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Want wat voor werkplek past eigenlijk bij jou? Er zijn zó ontzettend veel opties!

Je werkplek is ongelofelijk belangrijk: het kan een grote invloed hebben op je werkplezier, je professionele groei en je algehele welzijn. Maar hoe vind je nu de beste werkplek? We geven je een paar tips hoe jij jouw plekje in de gezondheidszorg vindt!

Ready? Laten we beginnen!

De beste werkplek vinden als doktersassistent

1. Ken je prioriteiten (wat vind jij écht belangrijk?)

Voordat je op zoek gaat naar een nieuwe werkplek is het belangrijk om te weten wat je wil, wat jou goed ligt en wat volgens jou onmisbare factoren zijn van een goede werkplek. Vraag jezelf bijvoorbeeld af:

  • Wat voor werkomgeving vind ik eigenlijk fijn? (bijv. een drukke praktijk of juist een rustige kliniek)
  • Welke kwaliteiten heb ik en bij welk soort werkplek passen deze?
  • Hoe belangrijk is een goede werk-privébalans voor mij?
  • Wat voor soort team wil ik? (bijv. een groot team met veel collega’s of juist een klein, hecht team)

Schrijf de antwoorden op en bedenk eventueel nog meer vragen die je jezelf kan stellen. Zo krijg je steeds een duidelijker beeld naar wat je op zoek bent én wat bij je past.

2. Doe onderzoek naar je toekomstige werkplek

Als je een paar interessante werkplekken op het oog hebt, is het tijd om wat onderzoek te doen. Kijk niet alleen naar de website van de praktijk of het ziekenhuis, maar zoek ook naar reviews van werknemers die er werken of gewerkt hebben. Dit kan je een goed idee geven van de bedrijfscultuur en of het een fijne plek is om te werken!

3. Netwerken

Netwerken is belangrijk in bijna elke carrière, en dat geldt ook voor doktersassistenten! Praat met collega’s, vrienden en familieleden die in de gezondheidszorg werken. Ze kunnen je tips geven, je introduceren aan leuke werkgevers of je wijzen op vacatures die nog niet openbaar zijn.

Wil je buiten je eigen kringen ook netwerken? Er worden regelmatig conferenties of andere bijeenkomsten georganiseerd. Altijd leuk om nieuwe collega’s te ontmoeten!

4. Het salaris is niet alles

Natuurlijk is een goed salaris belangrijk (we moeten natuurlijk allemaal onze boodschappen betalen!), maar er zijn ook andere factoren die bepalen of een werkplek de beste keuze voor je is. Denk aan secundaire arbeidsvoorwaarden zoals:

  • Vakantiedagen
  • Pensioenregeling
  • Mogelijkheden voor bijscholing en professionele/persoonlijke ontwikkeling
  • Flexibele werktijden
  • Reiskostenvergoeding

Kun je jezelf écht ontwikkelen op je werkplek? Dat is meestal meer waard dan het salaris zelf.

5. Bezoek de werkplek

Ben je ergens uitgenodigd om op gesprek te komen? Vraag dan ook om een rondleiding op de werkplek. Zo kun je goed de sfeer proeven: hoe gaan collega’s met elkaar om? Lijkt het een fijne omgeving om in te werken? Stel vragen over het dagelijkse reilen en zeilen in de praktijk of kliniek. Dit geeft veel inzicht in of je daar zou passen!

6. Vertrouw op je gevoel

Je intuïtie speelt een grote rol in het maken van keuzes, dus ook in het kiezen van de juiste werkplek! Soms kan een organisatie op papier perfect lijken, maar voel je tijdens het gesprek of de rondleiding dat het toch niet de juiste plek voor je is. Hoewel een eerste gesprek of werkdag altijd spannend is, is het toch belangrijk dat je een goed gevoel hebt over de werkplek.
Heb je dat niet? Dan is het belangrijk om op je gevoel te vertrouwen. Als je je ergens niet op je gemak voelt, betekent dat meestal dat het niet de beste plek is voor jou.

7. Probeer detachering

Vind je het lastig te bepalen wat bij je past? Kom je pas net in het werkveld of vind je het fijn om samen met iemand te sparren over jouw ideale werkplek? Dan is detacheren een perfecte oplossing. Met detacheren ga je namelijk op verschillende werkplekken aan de slag. Je werkt bijvoorbeeld eerst een half jaar bij een kleine huisartsenpraktijk en vervolgens een aantal maanden in het ziekenhuis.

Samen met jouw manager verdiep je je in jouw kwaliteiten en talenten, zodat je professioneel én persoonlijk groeit. Door veel ervaring op te doen en jezelf te leren kennen kom je uiteindelijk steeds dichterbij jouw ideale werkplek! Benieuwd hoe detacheren bij ons werkt? We leggen het je hier uit!

Dus, hoe vind je de beste werkplek?

Een werkplek is niet alleen een werkplek: het is een omgeving waarin je groeit, leert en een groot deel van je tijd doorbrengt. Daarom is het extra belangrijk dat je als doktersassistent de juiste werkplek vindt! Bepaal wat jij belangrijk vindt op een werkplek. doe onderzoek, netwerk en (her)ken je eigen kwaliteiten en talenten. Probeer ook werkplekken uit door bijvoorbeeld detachering en ondervind wat bij je past!