Als apothekersassistent is zorgvuldigheid je tweede naam. Want netjes en secuur werken is nodig in de apotheek! Dat weet jij als geen ander. Maar ook goede organisatie skills en een gezonde portie empathie spelen een belangrijke rol in jouw vak. Want je moet je wel kunnen inleven in een (soms gefrustreerde) patiënt.
Maar hoe ziet een werkdag van een apothekersassistent er eigenlijk uit? En wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een apotheek? Wij nemen je mee op een (gemiddelde) dag van een apothekersassistent!
Een werkdag van een apothekersassistent
Let’s start the day: de apotheek opent!
De meeste apothekersassistenten zijn vroege vogels; vaak staan ze rond 8:00 uur al paraat. Voordat de deuren van de aptheek opengaan, is er namelijk al genoeg te doen! Samen met de apotheker en collega-assistenten wordt de apotheek opgestart. Dat betekent dat je bijvoorbeeld medicijnen controleert die ’s ochtends zijn geleverd, recepten van de fax of computer verwerkt en kijkt of er nog urgente bestellingen liggen.
Tijdens de vroege ochtenduren heb je de kans om eventueel de voorraad te controleren en ervoor te zorgen dat alle medicijnen netjes op de juiste plek liggen. Soms moet medicatie ook nog klaargezet worden voor specifieke patiënten. Deze organisatorische voorbereidingen zorgen ervoor dat je de rest van de dag soepel kunt werken!
De ochtenddrukte begint
Rond 9:00 uur gaat de apotheek meestal open, en vaak begint dan direct de drukte. Mensen gaan namelijk het liefst net voor of na hun werk naar de apotheek, of even snel tijdens de lunch. Dan zijn meestal de piekuren!
Patiënten komen binnen met recepten van de huisarts of specialist, of bellen gewoon om advies. Als apothekersassistent ben jij bijna altijd het eerste aanspreekpunt. Daarom ben je extra belangrijk! Je luistert naar de vragen (of soms klachten) van patiënten, zoekt hun medicatie in het systeem op en geeft uitleg over hoe en wanneer het medicijn gebruikt moet worden.
Dit vereist niet alleen medische kennis, maar ook geduld en klantvriendelijkheid. Sommige mensen zijn nerveus, verdrietig, gestresst of hebben veel vragen. Vooral als ze net een nieuw (en voor hen nog onbekend) medicijn moeten gebruiken!
Daarnaast moeten recepten die digitaal zijn binnengekomen verwerkt worden. Vaak heb je een scherm vol met recepten die gecontroleerd moeten worden. Is alles juist ingevuld door de arts? Staan er geen gekke dingen tussen of dubbele medicatie waar je op moet letten? Je overlegt met de apotheker als je twijfels hebt en neemt contact op met de huisarts wanneer dat nodig is.
Overleg met de apotheker
Een apothekersassistent kan niet zonder de apotheker en andersom! Een belangrijk deel van je werk als apothekersassistent is daarom het samenwerken met de apotheker. Jij bent de schakel tussen de apotheker, de patiënt en andere zorgverleners. Dit betekent dat je regelmatig moet overleggen met de apotheker, bijvoorbeeld over ingewikkelde recepten of over patiënten die mogelijk bijwerkingen ervaren.
De middag is aangebroken: opdrachten en voorraadbeheer
Elke harde werker verdient een pauze. Na de eerste drukke uren volgt vaak een wat rustiger moment. Tijd om wat brandstof tot je te nemen! En ben je klaar met je lunch? Dit is een goed moment om taken op te pakken die anders blijven liggen.
Bijvoorbeeld het aanvullen van de medicijnvoorraad of het controleren van de houdbaarheidsdata van de medicijnen in de apotheek. Het is belangrijk dat alles in de apotheek goed georganiseerd blijft, zodat je snel en efficiënt kunt werken wanneer de drukte weer toeneemt.
Advies geven en voorlichting
Een groot deel van je dag als apothekersassistent bestaat uit het geven van advies aan patiënten. Dat kan variëren van eenvoudige uitleg over het slikken van pillen tot diepgaander advies over bijwerkingen of het combineren van verschillende medicijnen. Patiënten kunnen van alles en nog wat vragen en soms hebben ze vooral een luisterend oor nodig. Jij weet als geen ander in te schatten hoe de patiënt zich voelt en welke woorden er nodig zijn om de patiënt gerust te stellen.
Belangrijk blijft natuurlijk: als apothekersassistent moet je altijd op de hoogte zijn van de nieuwste informatie over medicijnen. Dit betekent dat je altijd overlegt met de apotheker en regelmatig cursussen of trainingen volgt. Patiënten vertrouwen op jouw advies, en het is belangrijk dat je goed kunt inschatten wanneer iets veilig is en wanneer je moet doorverwijzen naar de apotheker of huisarts. Twijfel je? Dan raadpleeg je altijd de apotheker.
Eind van de dag: afsluiten en voorbereiden voor de volgende dag
Tegen het einde van de dag, meestal rond een uurtje of 17:00, begin je met het afronden van je taken. Dat betekent: de apotheek netjes opruimen en alles klaarzetten voor de volgende dag zodat je weer fris en fruitig kunt beginnen! Soms moet je nog snel een laatste bestelling verwerken of een spoedmedicijn klaarzetten voor een patiënt die het dringend nodig heeft.
En dan is het tijd om in te pakken en te gaan genieten van je welverdiende vrije avond!
Samenvatting dag als apothekersassistent
Na dit verhaal kunnen we een ding met zekerheid concluderen: een dag als apothekersassistent is nooit saai. Je hebt veel contact met (soms emotionele) patiënten, moet nauwkeurig werken en hebt een verantwoordelijke rol in het verstrekken van (de juiste informatie over) medicijnen.
Geen dag is hetzelfde: de ene dag ben je druk met receptverwerking, de andere dag sta je vooral patiënten te woord met allerlei vragen. Maar dat houdt je werk juist leuk en uitdagend!
Wil je jezelf blijven ontwikkelen en groeien als persoon en als apothekersassistent? Check hier wat de mogelijkheden zijn om verschillende werkervaringen op te doen als apothekersassistent!