De wereld om ons heen verandert in een rap tempo en vandaag de dag is het niet meer genoeg om alleen over kennis te beschikken. Steeds vaker hoor je de term “soft skills” voorbijkomen. Maar wat zijn soft skills eigenlijk, en waarom zijn ze zo belangrijk voor zorgverleners? Wij leggen het je uit!

First things first, want wat zijn soft skills?

Wat zijn soft skills?

Soft skills, in het Nederlands ook wel “zachte vaardigheden” genoemd, zijn persoonlijke eigenschappen en vaardigheden die de manier waarop je met anderen omgaat bepalen. Je kunt soft skills eigenlijk niet meten en ze zijn ook niet per se aan je vak verbonden. Soft skills zijn bijvoorbeeld communicatie, teamwork, probleemoplossend vermogen en empathie. Het zijn dus eigenlijk niet-meetbare eigenschappen die je wél verder kunnen helpen in zowel je werk als privé. Met een goede portie soft skills kun je bijvoorbeeld effectiever samenwerken en je goed inleven in de ander. Handig, toch?

Wat zijn voorbeelden van soft skills?

Er bestaan ontzettend veel verschillende soft skills die je kunt gebruiken op je werk. Denk aan bijvoorbeeld:

  • Communicatie
  • Teamwerk
  • Probleemoplossend (vermogen)
  • Empathie, kunnen inleven in de ander
  • Leiderschap
  • Tijdmanagement
  • Stressmanagement
  • Aanpassingsvermogen
  • Interpersoonlijke vaardigheden
  • Ethiek en integriteit

Wat zijn belangrijke soft skills voor zorgverleners?

Soft skills zijn ongelofelijk belangrijk voor zorgverleners, omdat zij dagelijks werken met collega’s en patiënten. Je moet je als zorgverlener bijvoorbeeld in kunnen leven in een patiënt, maar ook is het belangrijk dat je goed in een team kan werken. Dit zijn volgens ons een van de belangrijkste soft skills in de zorg:

1. Empathie

Empathie betekent eigenlijk dat je je goed kunt inleven in de mensen om je heen. Het stelt je dus in staat om je in te leven in de gevoelens en ervaringen van patiënten. Dit helpt niet alleen bij het opbouwen van een vertrouwensband, maar maakt het ook makkelijker om de juiste zorg en ondersteuning te bieden.

Als je een goed empathisch vermogen hebt voelen patiënten zich bovendien beter gehoord en gezien wat uiteindelijk bijdraagt aan betere zorg!

2. Communicatie

Zowel verbale als non-verbale communicatie zijn cruciaal in de zorg. Als zorgverleners moet je natuurlijk in staat zijn om medische informatie kort en bondig over te brengen, actief te luisteren en geduldig te zijn. Effectieve communicatie voorkomt misverstanden en zorgt voor een betere zorgverlening.

3. Teamwork

Samenwerking met collega’s is niet weg te denken in de zorg. Daarom is het zo belangrijk om goed te functioneren binnen een team. Je moet namelijk goed kunnen samenwerken, informatie delen en elkaar ondersteunen wanneer het nodig is. Dat is natuurlijk extra belangrijk in de zorg, omdat het gaat over de gezondheid van de patiënten. Communicatie is dus key!

4. Probleemoplossend vermogen

De zorgsector zit, zoals je als zorgverlener waarschijnlijk wel weet, vol onverwachte uitdagingen. Het vermogen om snel en effectief problemen op te lossen is daarom essentieel! Denk aan logistieke problemen, maar ook aan medische noodgevallen. Snel schakelen en denken in oplossingen is een must!

5. Stressmanagement

Je kunt je vast voorstellen dat het omgaan met stress en het behouden van kalmte in uitdagende situaties van groot belang zijn in de zorg. Daarom moet je in staat zijn om je eigen stress te beheersen en het hoofd koel te houden, ook in moeilijke en stressvolle situaties. Dat is lastig, maar het valt te leren!

Want hoe krijg je deze soft skills eigenlijk onder de knie?

Hoe ontwikkel je soft skills?

Bij het ontwikkelen van soft skills is het belangrijk dat je bewust bent van je eigen gedrag en natuurlijk: oefening baart kunst. Hier zijn enkele tips om te beginnen:

  • Zelfreflectie. Neem echt de tijd om na te denken over je eigen gedrag, interactie en reacties in verschillende situaties en probeer dit stapje voor stapje te verbeteren.
  • Opleiding en training. Volg workshops en trainingen gericht op bijvoorbeeld communicatie, teamwork en stressmanagement.
  • Feedback vragen. Vraag altijd om feedback van collega’s en patiënten om inzicht te krijgen in je sterke en minder sterke punten. Vooral als je een lastige situatie hebt aangepakt is het goed daarna feedback te vragen van collega’s. Je kunt altijd van elkaar leren!
  • Oefenen, oefenen en oefenen. Oefen zo veel mogelijk met je soft skills. En dat hoeft heus niet alleen op werk; ook in je privéleven kun je ze gebruiken!

Samenvatting soft skills in de zorg

Soft skills zijn onmisbaar, met name in de zorg. Ze helpen zorgverleners niet alleen om beter samen te werken en effectief te communiceren, maar ook om patiënten met meer empathie en zorg te behandelen. Win-win dus!

Door te investeren in het ontwikkelen van deze vaardigheden (bijvoorbeeld door feedback, trainingen en workshops), kunnen zorgverleners een positieve impact hebben op zowel hun eigen werkervaring als de kwaliteit van de zorg voor patiënten. Dus, wanneer plan jij een training in?

Bij CareAbout krijg je niet alleen een persoonlijke manager die je helpt bij jouw professionele en persoonlijke groei, maar krijg je ook een persoonsgebonden budget om jouw soft skills uit te breiden. Interesse? Check de mogelijkheden hier.